Een winterwonder Stockholm - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Karlijn Veldkamp - WaarBenJij.nu Een winterwonder Stockholm - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Karlijn Veldkamp - WaarBenJij.nu

Een winterwonder Stockholm

Door: Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

09 December 2010 | Zweden, Stockholm

- Je kunt alleen een dag verspillen, als je vergeet er van te genieten -

Stockholm - Zweden, 9 december 2010

Hejhej!

Oef, wat heb ik veel klachten gehad over het feit dat ik al zooo lang niet meer heb geschreven, maar als er zelfs bij mijn mams geklaagd wordt dan moet ik toch wel echt aan de bak ;-) Dus ja, ik weet het, het is wel weer heel erg lang geleden dat ik mijn laatste verhaaltje schreef en daarom trakteer ik jullie vandaag op een extra lange nieuwe blog :p. Ik heb tenslotte weer aardig wat mee kunnen maken in de laatste 2 maanden ;-)

Het is eigenlijk gek dat ik pas sinds ik weer even in Nederland ben geweest, me realiseer dat ik echt ontzettend dankbaar ben voor deze ervaring hier in Zweden. In de afgelopen periode heb ik het niet altijd naar mijn zin gehad, dat mag best gezegd worden. Op het werk werd het mij al vrij snel duidelijk dat er weinig uitdaging voor ons EVS-volunteers op de planning stond en dat we vooral werden verwacht mee te helpen met simpele klusjes, het ‘domme’ werk. Een ieder die mij goed kent weet dat dat helemaal niet mijn ding is en het zorgde bij mij dan ook voor een stukje frustratie en teleurstelling. Ik had gehoopt dat ik in deze tijd in Zweden een geweldige eerste internationale werkervaring zou kunnen opdoen die mij de mogelijkheid zou bieden om de geleerde dingen van mijn studie te gebruiken. Helaas is dat dus niet helemaal wat het is, maar daar heb ik mij bij neergelegd, mijn verwachtingen bijgesteld en vooral besloten om er alsnog een hele toffe tijd van te maken hier in Zweden. Niet iedereen krijg tenslotte deze kans, dus ik moet gewoon genieten en dat doe ik ook hoor :D Ik heb veel dingen ondernomen in mijn vrije tijd, genoten van het samenwonen met mijn toffe huisgenoten (soms ook niet natuurlijk :P) en van Stockholm/Zweden, wat een fantastisch land! Zeker nu er een dik pak sneeuw ligt dat maakt dat alles er zo vredig en mooi uitziet. Uiteraard is het op het werk wel harstikke gezellig, er hangt een hele informele werksfeer en ik heb echt toffe collega’s. We hebben samen met mijn mentoren gekeken hoe we mijn werktijd zo leuk mogelijk kunnen invullen en de bedoeling is dan ook dat er de komende tijd wat meer grote dingen op mijn bureau komen waar ik lekker mijn tanden in kan zetten, misschien dus toch nog die ‘echte’ werkervaring...helemaal goed dus. Wel vind ik het zowiso nog steeds ontzettend tof en leerzaam om deel uit te maken van een organisatie die zo inmens groot is. Als je elke week naar je scoutinggroepje komt, je opkomst draait en daarna weer naar huis gaat, realiseer je je eigenlijk niet hoe geweldig groot deze organisatie is. Over de hele wereld zijn er miljoenen scouts actief met allerlei soorten toffe activiteiten gericht op kinderen, en volgend jaar hopen wij dus zo’n 34.000 van deze geweldige mensen, scouts, te verwelkomen op het kampterrein in Rinkaby! Wat een ervaring zal dat zijn voor mij, maar hopenlijk ook voor al onze ‘gasten’, en daar werken we nu dus keihard voor. Mijn eerste Wereld Jamboree waarbij ik ook nog eens een heel goed kijkje achter de schermen heb mogen nemen. Maar stel je voor, 34.000 mensen die ruim 10 dagen gaan samen leven, eten, koken, uitwisselen, plezier maken etc. Geweldig toch! Menig festival in Nederland zou qua organisatie niet eens aan die van de jamboree kunnen tippen en het ‘dorp’ dat we creeren is zelfs groter dan Rinkaby zelf :D Op dit moment hebben we ongeveer 950 vrijwilligers in het planningteam, dat is het kernteam van de jamboree, en zo’n 15 betaalde werknemers, en daar ben ik er technisch gezien 1 van! Gaaf toch, het idee dat zelfs de soms hele stomme klusjes op een of andere manier toch een bijdrage leveren aan het plezier dat al die scouts volgende zomer in Zweden gaan beleven. Buiten dat is het ook ontzettend leuk om mailtjes en brieven te mogen sturen naar landen over de hele wereld, naar mensen die ik nog niet ken maar van wie ik hoop dat ik ze allemaal mag ontmoeten op de jamboree! :D Dus enthousiasme en motivatie genoeg om nog maar eens 200 evenloppen dicht te plakken :P we blijven optimistisch toch? Nog een kleine wijze raad voor iedereen, het is oké om je verwachtingen bij te stellen als dat betekend dat je meer kan genieten van wat je doet, want genieten van het moment, daar gaat het tenslotte om!

De afgelopen tijd heb ik dus echt vanalles en nog wat gedaan, buiten natuurlijk mijn ’normale’ werk bij de scouts. Ik zal proberen een overzicht van de hoogte- (en diepte-) punten te geven. Ik krijg zoveel nieuwe indrukken, ervaringen en gedachten dat ik soms gewoon bang ben dat ik ze vergeet, daarom een lekker uitgebreid overzicht :p Ik heb ze een beetje in chronologische volgorde gezet zodat jullie ongeveer weten wat wanneer plaatsvond. (dit verhaal gaat over oktober, november en een stukje december :p)

Regionale scout wedstrijden – livlina
Op een zaterdag in oktober zijn PJ, Alex en ik gezellig meegegaan naar een soort regio-spel van de welpjes. Samen met een van onze collega’s en haar vriend hebben we de hele dag meegelopen met hun groep. De kids leerden om te gaan met verschillende routetechnieken en we moesten allemaal verschillende posten bezoeken waar we een stempel voor onze strippenkaart konden halen. Helaas waren sommige kinderen nog wat te jong en verlegen om met ons in het Engels te praten maar met de andere leiding hebben we een hele toffe dag gehad. Aan het eind van de dag was er nog een regionale comepetitie Livlina gooien, Livina betekend levenslijn en hierbij bedoelen ze dan in het bijzonder die lijn die je kan gebruiken om naar mensen te gooien die door het ijs zijn gezakt (het blijft Zweden he), een eeuwenoude traditie die wij natuurlijk ook moesten proberen. Laten we het er maar op houden dat ik nog niet helemaal geintegreerd ben in de Zweedse maatschappij want ik bakte niets van het slingeren en werpen, helaas pindakaas :p

Taalcursus
Jawel, Jag talar lite svenska nu. Ik heb mijn taalcursus een paar weken geleden afgesloten en ik kan zeggen dat ik me nu aardig red in het Zweeds. Het is een grappig taaltje, heel erg te vergelijken met Nederlands en Duits, maar de uitspraak en snelheid maakt het toch lastig om het te verstaan. Toch probeer ik het gewoon, en kan ik vooral simpele dingen met de kids op scouting nu wel vragen/zeggen. Achja, en heel veel meer is er toch niet nodig want iedereen, en dan ook echt iedereen spreekt echt supergoed Engels in dit land, echt geweldig! En ze blijven maar zeggen dat wij in Nederland nog veel meer en beter Engels spreken, maar toch denk ik dat de Zweden deze wedstrijd zouden winnen, vooral kijkende naar de oudere generaties in Nederland. Maar goed, ik blijf vrolijk mijn Zweeds oefenen met de scouts en daarnaast is mijn leven hier gewoon in het Engels (net als in Kameroen en op de Haagse Hogeschool) en daar ben ik al zo aan gewend dat Nederlands spreken en schrijven weer even wennen is, sorry dus voor de spelfouten in dit verhaal ;-)

Afdelings-etentje /verjaardags Fika
Op een gewone woensdagavond had ik inneens een druk programma; we hadden eerst een etentje met de hele afdeling, daarna had ik een verjaardagsFika van een van mijn mentoren en daarna kon ik meteen door naar een studentfeestje. Met alle WorldScoutJamboree hebben we heerlijk bij een Ethiopisch restaurant gegeten, en daar proefde ik echt weer even de smaak van Afrika! Iets wat ik best vaak wel even mis hoor...Na een gezellig etentje ging ik meteen door naar Tommy, mijn mentor die zijn verjaardag vierde. Op het feestje was ik verreweg de jongste maar het was erg leuk om te zien hoe een Zweedse verjaardagfika verloopt. Ik was nog maar net binnen, had m’n schoenen uit, en toen was het de bedoeling dat ik me zelf moest bedienen! Dat zou in Nederland toch wel een beetje gek zijn, maar voor Zweden is het heel normaal dat gasten gewoon de keuken in- en uitlopen en pakken was ze graag hebben willen. Ik vond het geweldig, het creert een soort openheid en informaliteit en daarom was het een gezellige avond met een huiselijke sfeer, ik was welkom en ik voelde mij thuis. Na het feestje zette mijn andere mentor Kiki, me af bij de bar waar het studentenfeest zou zijn, net als mijn paps en mams vroeger deden. Het studentfeestje was zoals de meeste studentenfeestjes erg geslaagd en liep tot in de vroege uurtjes door :p

Young womens world forum 2010
In november mocht ik namens scouting Nederland als afgevaardigde naar het eerste Young Womens World forum, een WAGGGS evenement voor jonge vrouwen van over de hele wereld. WAGGGS is trouwens de internationale organisatie voor vrouwelijke scouts, guides(gidsen) dus. We hebben ons met zo’n 100 jonge vrouwen uit 65 landen gebogen over de Millenium Development Goals die bij de UN zijn gecreerd om armoede in de wereld te reduceren, en we hebben natuurlijk het bijzonder gekeken hoe scouting actiever met deze doelen aan de slag kan gaan. Het was een geweldige indrukwekkende week met ontzettend veel bijzondere vrouwen die allemaal hun eigen verhaal hadden. Een bezoekje van de prime-minister David Cameron en vredesactiviste Leymah Gbowee als gastspreker maakt het evenment helemaal compleet. Ik heb in ieder geval weer een boel nieuwe motivatie, energie en inspiratie om mee te helpen, op welke manier dan ook, om deze wereld een klein stukje beter te maken! En als alle lezers van mijn blog dat nou ook zouden doen dan kwamen we denk ik al best een heel eind :p En nee, daarvoor hoef je niet naar Afrika, ook jouw buurt zou jouw hulp goed kunnen gebruiken met van die kleine dingen...en naar mijn idee is het respecteren van elkaar de eerste stap in de richting van een betere wereld, we zijn tenslotte allemaal ’maar mens’ en daar mag je eigenlijk best trots op zijn.

Mid-term EVS training
Tussendoor ook nog op een gezellige EVS-midterm training geweest waar we onze verschillende projecten geevalueerd hebben maar vooral ook weer veel nieuwe mensen hebben ontmoet. Een paar van de andere EVS vrijwilligers in Zweden hebben zelfs nog een paar extra nachtjes bij ons in huis geslapen, heerlijk, al die gezelligheid van veel lieve en sociale mensen om je heen. Ik vind EVS echt een geweldig onderdeel van het Europese project Youth in Action en ik raad ook alle jongen mensen aan om eens een kijkje te nemen op de website. Er is veel geld beschikbaar dat dan dus weer veel mogelijkheden biedt om jonge Europeanen kennis te laten maken met andere culturen, dus grijp die kans!

Ijshockey wedstrijd
Uiteraard konden we niet achterblijven en moesten we een wedstrijd gaan bekijken van de favoriete sport van Zweden. Er hing een goede sfeer in het stadion en ik vond vooral de lieve kleine schattige kindertjes die in de pauze mochten spelen leuk, oja en de échte ijshockeyspelers natuurlijk ook wel :P Ijshockey is wel echt een toffe sport, zou wel wat voor mij zijn! Beetje tegen iedereen aan botsen...jammergenoeg ben ik geen top schaatsster dus misschien toch maar iets anders zoeken ;--)

Allerheiligen
Op 6 november vieren de Zweden allerheiligen, een herdenkingsdag voor allen die niet meer onder ons zijn. Om deze traditie op zijn best mee te maken zijn we ’s avonds met z’n 3en richting de begraafplaats Skogskyrkogården gegaan, waar ongeveer heel Stockholm bij elkaar kwam om een kaarsje aan te steken voor dierbare en daar hebben wij met veel respect aan meegedaan. Wat een ontzettend mooi gezicht en wat een bijzondere ervaring, een goed moment om stil te staan bij het leven en hoe belangrijk het is om uit elke dag het maximale te halen omdat we allemaal weten dat het ook een keer stopt.

Annual meeting
Een last minute actie van kantoor was, of ik misschien wilde helpen op de jaarlijkse meeting voor alle scouts in Zweden, een soort jaarraad. Ook was het de bedoeling dat ik iets zou presenteren over Youth in Action, het Europese Comissie programma waar mijn EVS ook deel van uitmaakt. Uiteraard hou ik wel van last-minute acties en leek dit weekend mij dan ook een harstikke leuke ervaring. Daarom druk in de weer geweest met de voorbereiding en op het weekend zelf heel druk door de school heel gerend om allemaal kleine en grote dingen te regelen. Al met al kwam er weinig meer van mijn eigen presentatie maar toch was het een topweekend. Een paar van mijn kleine scouts waren er ook om te helpen met de koffie e.d. dus we hebben ons prima vermaakt onder de ‘grote mensen’ ;-) De zaterdag werd afgesloten met een show van een geweldige cliniclown, een disco en een fakkeltocht. Met onze fakkels eindigden we op een berg die ons een mysterieus uitzicht gaf over heel stockholm, prachtig!

Bruiloft
Eindelijk was het zover, de bruiloft van Bert en Linda waarvoor ik speciaal een weekendje naar Nederland was gekomen. Het was absoluut een geweldige dag en de bruid zag er volgens mijn broertje uit als een prinsesje en dat kan ik eigenlijk alleen maar beamen ;-) Erg leuk om al mijn scoutingvrienden eens niet in hun afgetrapte spijkerbroek en uniform te zien, maar in mooie outfits. Absoluut de moeite waard om ervoor naar huis te komen en ontzettend dankbaar dat ik bij deze dag mocht zijn. Verder thuis nog een middagje op scouting doorgebracht, een leuk Jazz/Rap concert bezocht, gequizzd, op familiebezoek geweest en lekker gesingstard, een echt (druk) topweekend dus!

De perfecte plaats voor een perfect kamp!
Afgelopen weekend was het dan eindelijk zover, mijn eerste zweedse weekendkamp! Na een treinreis van een uurtje richting het noorden van Zweden kwamen we aan in Gnesta. Toen we uit de trein stapte was het al donker maar desalniettemin waren we voor mijn gevoel beland in een hele goede kerstfilm, de sneeuw kraakte onder onze voeten. En wat een prachtig besneeuwd landschap, met een klein romantisch kerkje naast ons clubhuis waar we na een paar kilometer door de sneeuw ploeteren aankwamen. Zes schattige houten rode huisjes stonden aan een bevroren en besneeuwd meer en ik voelde me zo bevoorrecht om daar voor twee nachtjes te verblijven! Wat een geweldig kamp, alles klopte gewoon! En mijn Zweeds met de kids ging verrassend goed :D Een erg leuke ervaring dus om scouting met zo’n 60 Zweedse kids mee te maken, ik voelde me als enige buitenlander welkom en thuis onder deze lieve mensen en dit weekend zal me vast nog lang bijblijven.

Zo, dan heb ik eigenlijk toch best heel veel gedaan de afgelopen tijd, en dan zijn er ook nog leuke dingen waar ik nog niets over heb geschreven. Zo heb ik nog een gezellig middag met mijn Zweedse ‘ouders’ Tommy en Kicki doorgebracht, hebben we genoeg studentenfeestjes bezocht, genoeg etentjes gehouden, geschaatst en kwamen mijn mama, mijn zus Marieke en mijn vriendinnen Eva en Rianne voor een paar dagen op visite :D Het was echt ontzettend leuk mijn leven hier in Zweden te laten zien, en natuurlijk kon ik elke keer weer mee voor een uitgebreide Stockholmtour. Volgens mijn collega’s kennen wij vrijwilligers Stockholm een stuk beter dan hun, omdat we al aardig wat rondleidingen achter de rug hebben ;-) Maar goed, het is gewoon onzettend leuk en gezellig om Nederlandse visiste te hebben, dus nogmaals een oproep! Laat me weten wanneer je wilt komen en dan boek ik de IKEA slaapbank vast voor :P In Februari krijg ik zowiso al visite van Johan en Natasja, mijn lieve mede-vrijwilligers uit Kameroen. Zal wel een hele andere ervaring worden dan in Afrika, maar echt supertof dat jullie komen!

Naar huis!
En jawel, onder ’upcoming event’ vinden jullie mijn trip naar huis! Ik kom voor een heerlijke lange kerstvakantie naar huis om daar kerst en oud en nieuw te vieren met de mensen die mij lief zijn. Het is best leuk hoor, zo in het buitenland wonen, maar je mist toch ook wel een hoop dingen. Jullie mogen best weten dat ik zo af en toe zelfs wat beginnende heimwee gevoelens koester, bijvoorbeeld toen mijn opa geopereerd moest worden en toen mijn tante ging verhuizen. Het zijn van die kleine dingen waarvan je eigenlijk gewoon liever had dat je er bij had kunnen zijn. Gelukkig was ik in mijn bruiloftsweekend met een heel druk programma toch in de mogelijkheid om een deel van de familie/vrienden weer even te zien en met kerst zal ik wat meer tijd hebben en hoop ik iedereen te zien! Ik ga ook nog wel een beetje werken in de vakantie, op het kindertehuis, dus mocht je al een leuk plan hebben om weer bij te kletsen, mail/sms/bel dan even, dan plannen we het in :P Ik heb in iedergeval al heel veel zin in de kerstvakantie! Eerst nog wel de verjaardag van Alex en PJ, een kerstconcert, een st. Luciaconcerts, kerstborrel van het werk en alle andere leuke dingen die nog op de agenda komen voor de komende weken, dus daar ga ik eerst nog even van genieten!

Nog heel kort iets over mijn toekomstplannen die ik nu al een stuk concreter heb gemaakt. Ik ga weer aan de studie! Ik wil mijn Master gaan halen, in...jawel, in Nederland! Ik vind het reizen harstikke leuk en ik ga zeker kijken of ik misschien 1 semester van mijn studie in het buitenland kan doen, maar ik vind het ook belangrijk om weer eens voor een wat langere tijd in het land te zijn en van mijn vrienden en familie te mogen genieten. Mocht iemand nog iets hebben gehoord over een studie waarvan jij vind dat die bij mij zou passen dan hoor ik het graag, want de volgende stap is natuurlijk een passende studie en een leuke studentenstad en accomodatie zoeken. Ik wil iets met kinderen/mensen, gerechtigheid en wereldverbetering ;-) Iets waarmee ik ‘later’ een baan kan zoeken waarmee ik zowel in Nederland als in het buitenland iets kan bijdragen aan het creeeren van een beter leven voor kinderen (mensen). Genoeg ambitie, dus suggesties zijn meer dan welkom!

Iedereen die de afgelopen maanden gebeld, gesmst, gemaild of post gestuurd heeft, super bedankt! Het doet me altijd goed om te weten dat er aan me gedacht wordt en ik nog niet helemaal vergeten ben in ‘ons’ kleine Holland ;-)

Happy december en tot snel,

Liefs Karlijn


Voor de liefhebbers nog wat websites met meer informatie:
Skogskyrkogarden (begraafplaats): http://www.stockholm.se/skogskyrkogarden
Young Womens World Forum/WAGGGS : http://www.girlguiding.org.uk/about_us/centenary_2009_-_2010/young_womens_world_forum.aspx
Jamboree : www.worldscoutjamboree.se
Kamphuis in Gnesta : http://www.ssf.scout.se/stockholm/service/scoutstugor/f/frustunaby-ggesta/
Youth in Action in Nederland : http://www.youthinaction.nl/eCache/DEF/1/02/432.html
Europese Comissie over Youth in Action : http://ec.europa.eu/youth/youth-in-action-programme/doc74_en.htm
Leymah Gbowee : http://en.wikipedia.org/wiki/Leymah_Gbowee
Millenium Development Goals : http://www.un.org/millenniumgoals/

  • 09 December 2010 - 11:11

    Zus:

    Ga t vanavond op mn gemak lezen.. wat een lap..

  • 09 December 2010 - 13:11

    Marta:

    Hej! :) Karlijn, what a great reading!!!! So interesting! Echt vet! ;) Good luck with everything over there and hope to see you in Nl sometime soon ;)

    Groetjes,
    Marta

  • 09 December 2010 - 16:56

    Fleur:

    Jeetje wat een verhaal en lang!
    haha dat maakt alles weer goed
    geniet er nog even van en met de kerstdagen zien we elkar vast nog wel even toch?

    groetjes fleur

  • 09 December 2010 - 18:59

    Eva:

    Heeeey Kar,

    Super dat je weer wat geschreven hebt, maar ik hoop ook voor je dat je wat meer uitdaging gaat vinden in je werk dat komt ongetwijfeld wel goed! Stockholm is een super mooie stad heb ik gezien en je hebt leuke mensen om je heen geniet er nog van!!!
    Dikke knuf,

    Eva

  • 09 December 2010 - 23:22

    Marion:

    Toch nog "even snel" je verhaal gelezen, altijd leuk!
    Anneke, Ingrid en ik hebben je vanavond wel erg gemist in de Laurenskerk. Voor ons was het repertoire van deze Carols aan de Maas wel wat hoog gegrepen. Maar ja, we hebben ons best gedaan!!
    Werk ze morgen en zaterdag veel plezier op het feestje van PJ en Alex.
    Liefs Marion

  • 09 December 2010 - 23:54

    Julia:

    Jahh vergeten... wie was Karlijn ook al weer:S Haha tuurlijk niet! Hardstikke leuk om weer een verhaaltje te lezen en heb heel veel zin in de kerstvakantie!

    X Juul

  • 10 December 2010 - 17:20

    Roos:

    Heej meis, ik ben je kwijt geraakt... en heb veel ontwikkelingen gemist maar ga je zeker weer volgen. Wat onwijs tof wat je doet! Veel liefs

  • 14 December 2010 - 05:26

    Patty Foulds :

    Hi Karlijn
    What a story - amazing - I still feel priviledged to be allowed to read your journey . I still believe you should write books. Enjoy your time and have a great xmas Take Care with many best wishes fom down under :)

  • 21 Januari 2011 - 21:00

    Nerma Kap:

    genoten van het mooie verhaal! ik kan niet wachten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karlijn

Actief sinds 23 Feb. 2009
Verslag gelezen: 430
Totaal aantal bezoekers 100500

Voorgaande reizen:

02 Augustus 2016 - 20 Augustus 2016

Kameroen - Roots4Kids

02 September 2010 - 02 Maart 2011

European Volunteer Service - Scouting Zweden

02 Februari 2010 - 18 Juni 2010

Kameroen - United Action for Children

01 Maart 2009 - 31 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: