Een nieuw avontuur! - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Karlijn Veldkamp - WaarBenJij.nu Een nieuw avontuur! - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Karlijn Veldkamp - WaarBenJij.nu

Een nieuw avontuur!

Door: Karlijn

Blijf op de hoogte en volg Karlijn

08 September 2010 | Zweden, Stockholm

Stockholm – Zweden, 8 september 2010

Hallo allemaal,

Daar ben ik weer! De meeste van jullie(lezers) zijn waarschijnlijk afgehaakt na mijn laatste Kameroen verhaal, maar ondertussen ben ik…jawel… alweer begonnen aan een nieuw avontuur! Vandaar dit eerste berichtje daarvan, dan ook vanuit Stockholm in plaats van Zuidland :P

Nadat ik terug ben gekomen uit Kameroen ben ik eigenlijk in een soort gat van een hele grote cultuurshock en een open toekomst gevallen (zie laatste blog), maar goed, na mijn afstuderen gezellig 2 weken op JubJam met de scouting geweest, nog een beetje vakantie gehouden en uiteraard weer hard gewerkt op het MedischKinderTehuis. Omdat ik eigenlijk niet zo goed wist wat ik toen moest gaan doen, de beslissing van werken/reizen/studeren maar een beetje vooruit geschoven, tot er een vacature op mijn pad kwam die me eigenlijk op het lijf geschreven was. Via de Scouting Nederland nieuwsbrief een vacature gevonden voor een European Volunteer Service(EVS); ze zochten iemand die voor een halfjaar naar Zweden wilde om daar op het hoofdbureau mee te helpen aan de organisatie van de Wereld Jamboree van 2011 (een internationaal kamp met zo’n 30.000 scouts vanuit de hele wereld http://wj2011.scouting.nl/). Na een telefoontje bleek dat de functie eerder al vergeven was, maar dat die persoon had afgezegd en dus kon ik solliciteren. Na mijn email uitgenodigd voor een gesprek waarin ik meteen werd aangenomen, en dat stond dus vast. Wel raar, want het was misschien 1,5 maand voor de dag dat ik alweer zou moeten vertrekken. Dat was dus wel weer even wennen, natuurlijk een nieuwe uitdaging om naar uit te kijken, maar in mijn achterhoofd ook het feit dat ik wéér een halfjaar wegging van mijn familie en vrienden en van Nederland….Voor de WJ (World Jamboree) was er toevallig eind augustus een weekend waar een deel van het kernteam zou treffen (250 van de 750 man), en dus werden we ingevlogen (ik en mijn Spaanse en Franse EVS collega’s). Op het weekend veel nieuwe mensen ontmoet, kennis gemaakt met de Zweedse cultuur, het landschap en dus ook mijn huisgenoten. Na een vermoeiend weekend met veel indrukken weer naar huis gegaan om daar mijn laatste 2 weken ‘thuis’ te vullen met werken, afscheid nemen en een beetje inpakken/opruimen, en toen was het zover, op 2 september vertrok ik weer met een veel te volle koffer richting Stockholm, opzoek naar een nieuw avontuur.

En daar zit ik dan, in een appartementje in Stockholm samen met mijn Franse en Spaanse (die komt vandaag aan) scouts huisgenoten die dezelfde functie vervullen. Het is allemaal nog wel erg wennen…Over het (Ikea) appartement hebben we echt niets te klagen, toch wel andere koek dan mijn kakkerlakken-kamertje in Kameroen :P, maar het werk en de cultuur is toch wel weer even een omschakeling. Gelukkig zijn ze op kantoor heel open en vriendelijk en wordt er al met al heel wat rond gegrapt. Het werk zelf moet nog een beetje op gang komen heb ik ’t idee. Tot gisteren vooral heel veel gewacht en maar een beetje zitten lezen op kantoor, maar gisteren eindelijk met wat écht werk begonnen. Ik heb mij bezig gehouden met de registratie van de internationale contingenten en hun contactpersonen, hartstikke leuk! Omdat ik naar Helen’s idee (dat is mijn mentor), veel te snel klaar was mocht ik vroeg naar huis. Dus heeerlijk in het zonnetje in de woonkamer een filmpje gekeken en genoten van de rust zonder mijn franse huisgenoot PJ (die best vermoeiend is zo af en toe :p). Van het weekend hadden we gelukkig al even te tijd om het hier een beetje te verkennen en al snel tot de conclusie gekomen dat Stockholm een geweldig mooie stad is! De EVS vrijwilligers die wij nu opvolgen waren en nog even om ons het een en ander te laten zien en dus gingen we op donderdagavond meteen al op pad door de oude binnenstad. Vrijdagavond vrij weinig gedaan, maar zaterdag de halve dag en nacht op stap geweest. Met de boot een attractiepark op een eiland bezocht (Stockholm bestaat uit allemaal eilandjes). Verder veel nieuwe mensen ontmoet en… gelukkig ook wat internationale :D 2 hele leuke Duitse meisjes leren kennen en verder wat Zweden en Fransen, kortom een goede start voor mij sociale leven hier, dat ik toch nog wel een beetje op zal moeten bouwen. Tot in de nachtelijke uurtjes veel te dure drankjes gedronken (bier is hier onbetaalbaar) en vervolgens lekker in mijn ‘nieuwe bed’ heerlijk in slaap gevallen. Zondag niet zo veel meer gedaan en maandag natuurlijk weer aan de slag.

Bij deze dus allemaal welkom in mijn nieuwe avontuur, met vast weer genoeg verhalen en foto’s. Een avontuur in het land van uiteraard IKEA, Knackerbröd en Zweedse gehaktballen, maar ook het land van de natuur, het land waar mensen zelfs voor de bus/metro een mooie wachtrij vormen zodat degene die er het eerst was het eerst kan gaan zitten, het land van de Fika (koffiepauze) waarbij vooral heel veel zoets gegeten wordt, het ontzettend dure Zweden en toch ook wel, hoe cliché ook, het land van de knappen mensen (en nee, niet alleen vrouwen :P). Ik hoop dat jullie weer met net zoveel plezier en enthousiasme mijn verhalen gaan lezen als in Kameroen, ik zal ze in ieder geval met net zoveel plezier schrijven. En toch nog maar een keertje, voel je supervrij om iets achter te laten op deze site of mijn hyves/facebook, maar ook smsen, bellen, skypen, schrijven, ik vind het allemaal leuk en het wordt dus super gewaardeerd! Of stap gerust in het vliegtuig (met Ryanair), en dan ben je voor bijna niets en met een vloek en een zucht in Stockholm, waar je uiteraard welkom bent op onze Ikea slaapbank ;-)

Ik hoop snel wat van jullie te horen dan horen jullie snel weer van mij!
Veel liefs,
Karlijn

Post: Karlijn Veldkamp c/o Maria Graner
Sköndalsvägen 31
128 66 Sköndal (Stockholm)
Sweden

Mijn mobiele nummer hier: +46 766 2325 17
Of mijn oude nummer: +31 6422 915 69

  • 08 September 2010 - 11:02

    Lenny:

    Hoi Karlijn,
    Leuk dat je ons weer "online" laat meegenieten van je nieuwe buitenlandse escapades. Vergeet je niet iets leuks te zoeken voor het familieweekend? Ik verheug me er al op.
    Groeten, Lenny

  • 08 September 2010 - 11:08

    Ellie Van Gemeren:

    Hoi Karlijn,

    Fijn om je eerste verhaal weer te lezen. Het verschil in Zweden met Kameroen en Ghana is denk ik zeker dat de afspraken en tijd beter zal verlopen. Met deze verschillende ervaringen zal het vast voor de toekomst een prachtige baan voor je opleveren. En ik zal zeker proberen om een keer langs te komen. Ik houd je verhalen in de gaten. Ik zou het leuk vinden om wat foto's van je appartement en het uitzicht te zien. Nog veel plezier in het prachtige Zweden. groetjes van Ellie

  • 08 September 2010 - 11:11

    Iris:

    Hey! Klinkt leuk joh! Ik snap wel dat je nog even moet wennen; heb ik ook hier (in Griekenland). Ik ben er pas twee dagen maar voor mijn gevoel al een paar weken, haha. Maar komt vast goed met ons! Veel plezier!

  • 08 September 2010 - 12:39

    Dees:

    Ha Karlijn,

    je hebt het weer goed getroffen he:)
    Leuk dat je weer op pad bent, ik ben benieuwd naar de verhalen (soms met een spoortje jaloezie en verlangen...) ;)

  • 08 September 2010 - 17:58

    Marion:

    Lieve Karlijn
    Leuk om weer een verhaal van je te kunnen lezen!!!Is wel even iets heel anders, zo'n Ikea appartement, dan je onderkomen in Kameroen.Ik hoop dat je het weer net zo goed naar je zin zal krijgen als in het verre Afrika. Geniet ervan, wij kijken met veel plezier uit naar nieuwe verhalen en foto's.
    Liefs Marion

  • 08 September 2010 - 18:32

    Opa En Oma:

    Veel succes en voel je maar gauw thuis in zweden. Compliment voor je verslag en de foto'S OPA

  • 09 September 2010 - 07:52

    Nick:

    Hejhej,

    Jag komma från Holland! Jag talar inte Svenska.
    Leuk dat je het naar je zin hebt! Mooi he de Gamla Stan ;). Gelukkig heb je nu nog geen dikke trui nodig. Veel plezier daar! En zorg dat je nog zo'n Moose tour doet (kan nog net in september).

    Succes nog!

    Groeten från Nederländerna

  • 09 September 2010 - 11:10

    Julia:

    Jehhh! Weer leuke verhaaltjes van Karlijn! Leuk om zo weer te kunnen meegenieten van alweer een nieuw avontuur! Je kamer ziet er super uit... Inderdaad een Ikea showroom (die kast heb ik ook) Ik kan niet wachten tot weer een nieuw verhaaltje en super bedankt voor je berichtje gisteren echt heel leuk!

    X Julia

  • 10 September 2010 - 13:56

    René:

    Fijn dat je zo te lezen een leuke start hebt.
    Mooie foto's
    Bedankt voor die ene foto.

    Zie ook je email

    XXX

    Papa

  • 10 September 2010 - 18:48

    Nerma Kap:

    hoi,
    ik ga in 2011 samen met mijn tweelingzus en alle banaantjes naar de WJ dit is een super leuke kans om foto's te zien van het terrein en vooral ook leuk te zien hoe alles gaat worden!
    groetjes nerma

  • 10 September 2010 - 19:47

    Bram Kap:

    Hoi Karlijn,

    Wat leuk om jouw verslag te lezen.
    Twee van mijn dochters gaan ook naar de WJ. Die gaan jou ook op de voet volgen.
    Ik wens je heel veel plezier in Zweden. Wij komen (althans dat willen we heel graag) ook op bezoek naar de WJ.
    Veel sterkte ook met het wennen daar. Maar dat gaaat jou vast wel lukken.
    Toppie!!

    Bram.

  • 17 September 2010 - 21:38

    Zuske!!:

    Helemaal vergeten te reageren... dus dan nu maar... Verhaaltjes ga ik weer volgens natuurlijk en ook zeker een x langs komen!! Hier in Canada zit het er bijna op, nog ff 800 km terugboeken naar Toronto!!!
    Oja, ik sluit me natuurlijk aan bij Lenny.. op zoek naar een locatie voor famweekend!!!!
    See ya in november!! Baai zuske! Je zus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Karlijn

Actief sinds 23 Feb. 2009
Verslag gelezen: 374
Totaal aantal bezoekers 100488

Voorgaande reizen:

02 Augustus 2016 - 20 Augustus 2016

Kameroen - Roots4Kids

02 September 2010 - 02 Maart 2011

European Volunteer Service - Scouting Zweden

02 Februari 2010 - 18 Juni 2010

Kameroen - United Action for Children

01 Maart 2009 - 31 Juli 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: